Vertrouwenswerk

Externe LVV-registervertrouwenspersonen ongewenste omgangsvormen én integriteit

Vertrouwenspersoon die werk maakt van een veilige, open werkomgeving voor het welzijn en de productiviteit van de medewerkers. Dat is wat je mag verwachten van onze dienstverlening.

Het implementeren of optimaliseren van het vertrouwenswerk binnen uw organisatie brengt de nodige uitdagingen met zich mee in de sfeer van goed werkgeverschap, goed werknemerschap en de wettelijke kaders en – regelgeving. Dit is waarom wij gecertificeerde, externe vertrouwenspersonen aanbieden in een helder abonnement. U borgt hiermee de continuïteit in het moeten en kunnen faciliteren van een vertrouwenspersoon die u bijstaat van A t.m. Z in relatie tot de Arbowet.

 

Preventie PSA (Psychosociale Arbeidsbelasting)

Als werkgever bent u verplicht om een actuele RI&E te hebben. Deze verplichting is vastgelegd in de Arbowet. Is uw RI&E ouder dan 4 jaar, dan is het advies om deze te updaten en tevens voor te sorteren op de aanpassing in de Arbowet door aanstellen van een gecertificeerde onafhankelijke vertrouwenspersoon. Het faciliteren van een vertrouwenspersoon is wettelijk verplicht voor iedere organisatie met meer dan 10 medewerkers (vast, flexibel en inhuur).

Wij geloven erin dat je een klik moet hebben met je vertrouwenspersoon. Een kwestie hebbende met ongewenst gedrag of integriteit is al lastig genoeg. Daarom werkt 2FM samen met meerdere zelfstandige LVV-geregistreerde vertrouwenspersonen, zodat je altijd een keuze hebt.

 

Loqueris (‘blijf praten’)

En dat is precies wat we stimuleren als van oorsprong zijnde; Professionals in mediation en HR: inspraak in de keuze voor je eigen oplossing. Dit betekent dat ons vertrouwenswerk een extra dimensie heeft voor de mens en de organisatie; De klager, de beklaagde, de werkgever, de personeelsvereniging en ondernemingsraad. Naast het advies en de bijstand dragen we als communicatie-experts bij aan een verbeterde (onderlinge) communicatie, zodat de klager en de beklaagde toekomstgericht blijven. Dit resulteert in minder verzuim en voorkomt een klacht.

Deze toegevoegde waarde van de LVV geregistreerde vertrouwenspersonen aangesloten bij bureau 2FM is dat zij allen gedrags- en communicatiedeskundige professionals zijn. Je mag van ons verwachten dat wij met gedrags- en communicatiemodellen rekening houden in ons vertrouwenswerk. Dit betekent in negen van de tien gevallen dat het niet komt tot psychisch verzuim, een arbeidsconflict of een officiële klacht. Mede door reflectie en ongevraagd coachend advies tijdens het vertrouwenswerk . Daarmee blijft het gewenste talent voor de organisatie behouden. En voorkom je onnodige ophef in je bedrijf(svoering).

 

Wil jij ook …

een veilige en gezonde werkomgeving faciliteren voor je medewerkers?  •  uitval door ongewenst gedrag dat je overkomt of waarvan je onterecht wordt beschuldigd voorkomen?  •  waarde toevoegend advies voor je HR-beleid?

Wij zorgen voor een gecertificeerde externe vertrouwenspersoon die actief luistert en in oplossingen denkt.

Maak vrijblijvend kennis met ons. We komen graag naar je toe om samen te praten over je wensen en uitdagingen.

Online PSA Check

Inzicht in sociale veiligheid

Ook al lijkt de bedrijfscultuur binnen een organisatie nog zo prettig, in elke organisatie kan psychosociale arbeidsbelasting (PSA) voorkomen. Het is één van de grootste bedrijfsrisico’s. Niet voor niets is een werkgever verplicht een beleid op te stellen ter voorkoming of beperken van PSA.Een logische eerste stap is te inventariseren in hoeverre medewerkers PSA ervaren. Hiervoor kun je gebruik maken van onze PSA-check. Zo’n inventarisatie c.q. anoniem onderzoek kan ook ingezet worden als een nulmeting.

De PSA-check is gericht op pesten, agressie en geweld, discriminatie en (seksuele)intimidatie. Daarnaast kan de inventarisatie uitgebreid worden met de beleving over de arbeidsbelasting.

Heb je zelf nog geen of geen recente PSA-check? De online PSA-check word je kosteloos aangeboden bij het afsluiten van een Vertrouwenspersoon-abonnement.

Onze doelstelling

Onafhankelijk advies voor directie, personeelsvertegenwoordiging en ondernemingsraad inzake het optimaliseren van de sociale veiligheid binnen jouw organisatie. We zorgen ervoor een betrokken partner te zijn die weet wat er binnen je organisatie speelt en daarop in jullie belang op anticipeert in haar vertrouwenswerk. We doen dit door onze HR-expertise met jou te delen. Immers, het vertrouwenswerk is weliswaar belangrijk doch slechts een onderdeel van je HR-beleid. We geven dan ook graag ongevraagd en onafhankelijk advies en delen van belang zijnde HR-ontwikkelingen als jouw externe partner.

Diensten in het Vertrouwenspersoon-abonnement

Inbegrepen bij het maandabonnement: 1. voorlichting voor de directie (1e jaar) 2. jaarlijks een geanonimiseerde rapportage 3. begeleiding en advies tijdens productie voorlichtingsmateriaal voor je personeel** 4. onze vertrouwenspersoon altijd stand-by* 5. vereiste intervisie en permanente educatie van jouw vertrouwenspersoon 6. een kwaliteitsscan van je huidige beleid 7. ondersteuning bij formuleren én implementeren van beleid** 8. presentatie en workshop voor personeel, de OR of personeelsvertegenwoordiging 9. doorlopend een ‘vinger aan de pols’ met directie, OR of personeelsvertegenwoordiging 10. overname van (of ondersteuning bij) een zaak van je interne vertrouwens(contact)persoon** *Geen melding = geen extra kosten **O.b.v. na-facturatie feitelijke uren

Voor wie

Liever geen maandabonnement? Dan staat er een vertrouwenspersoon voor je medewerkers klaar tegen een vast dagtarief. Dit sluit een vaste vertrouwenspersoon en de opvolgende diensten uit, wel weet je zeker dat er een LVV-registervertrouwenspersoon voor je klaar staat. En de gefaciliteerde doorverwijzing geldt legitiem voor je RI&E. De overige rollen en taken houd je zelf in de hand en voert je eigen interne vertrouwens(contact)persoon uit. De inzet van de vertrouwenspersoon geschiedt op basis van na-facturatie. Zowel deze afroep mogelijkheid als het maandabonnement zijn voor alleen het MKB toegankelijk.

Geloof in je eigen kracht!

Bureau 2FM is aangesloten op de Digitale Sociale Kaart 'Invis' voor diverse gemeenten in Nederland (code: 88999 - Maatschappelijk advies & Samenwerkingsorganen op het gebied van welzijn.

Vertrouwenspersoon bij ongewenste omgangsvormen en integriteitskwesties

Word je geconfronteerd met vormen van ongewenst gedrag of word je beklaagd als mogelijke veroorzaker van ongewenst gedrag?  Vermoed je een integriteitskwestie, zoals een maatschappelijk misstand bij je werkgever dan is het prettig als je met je problemen terecht kan bij een professionele vertrouwenspersoon. Je wordt opgevangen, krijgt advies en bijstand.

Voor de werkgever dragen wij bij aan een goede implementatie en uitvoering van de Arbowet. We stellen daarbij jouw bedrijfsvoering en organisatiecultuur centraal. Desgewenst verzorgen wij het hele spectrum van ontwerp tot en met implementatie en uitvoering van:

  • *Gedragscode;
  • Meldprotocol;
  • Klachtenprotocol;
  • Informatiedragers, zoals de (interne) videopresentatie;
  • Vertrouwenswerk, zoals opvang, begeleiding en ondersteuning;
  • Intervisie, verbinding en voorlichting met/aan OR of Personeelsvertegenwoordiging;
  • Voorlichting over de aanpak;
  • Adviseren en ondersteunen van leidinggevenden en management;
  • Training ‘omgaan met klachten en agressie’;
  • Conflictcoaching;
  • Ondersteuning bij de gang naar de klachtencommissie;
  • Advies over evt. knelpunten;
  • Jaarverslag incl. analyse.

*De gedragscode wordt daarmee ontwikkelt op basis van de competenties die passen bij jouw sector en werkgever.

Inmiddels is het een begrip dat een veilige werkplek de basis is van een gezonde en succesvolle organisatie. De vertrouwenspersoon is niet voor niets een pijler in de Arbeidsomstandighedenwet geworden per 01 januari 2024. Iedere organisatie met 10 of meer personen die een hierarchische betrekking hebben met de organisatie dient een vertrouwenspersoon te faciliteren dit in relatie met de Arbeidsomstandighedenwet. Daarnaast hebben organisaties met meer dan 50 medewerkers (incl. inhuur, stagiairs, vrijwilligers e.d.) te maken met de Wet Huis voor Klokkenluiders. Werkgevers zijn verplicht tot een Risico Inventarisatie & Evaluatie. Daarbinnen dient o.a. een inventarisatie van PSA opgenomen te zijn.

Wij werken met een team van zelfstandige LVV-register vertrouwenspersonen. Hierdoor is er altijd meteen een vertrouwenspersoon beschikbaar, ongeacht de locatie in Nederland.

Intervisie voor vertrouwens(contact)personen en HR-professionals

De oprichtster van bureau 2FM is erkend facilitator intervisie.

Intervisie is een leermethode om systematisch en gestructureerd werkproblemen vanuit een persoonlijke invalshoek aan te pakken door intercollegiale ondersteuning. Het verrijkt de ervaring en geeft jou meer inzicht in jouw eigen handelen. Tijdens de intervisie deelt zij in relatie tot de gekozen methodiek desgewenst vakinhoudelijke kennis over het vertrouwenswerk en HR gerelateerde vraagstukken. Gezamenlijk wordt er een vraagstuk gekozen, welke een week voorafgaand aan de intervisiebijeenkomst individueel wordt opgevraagd bij de deelnemers. De intervisie voldoet aan de eisen van de LVV voor behoud van certificering. Meld je gratis aan en besef dat aanmeldingen kosteloos zijn maar niet vrijblijvend dit gezien de methodiek en leerwijze middels intervisie.

Intervisie is altijd vertrouwelijk, er is alleen ruimte voor het stellen van waardevrij – en open vragen. De sfeer is informeel.

Er is een groep voor vertrouwens(contact)personen en er is een groep voor HR-professionals. (Voor ieder groep is van toepassing: startgarantie vanaf 6 deelnemers, maximaal 10 deelnemers.) Iedere bijeenkomst is online, van 19.00 uur tot 21.00 uur en er dient sprake te zijn van een actieve uitoefening van je beroep. Er wordt 4-maal per jaar een bijeenkomst gearrangeerd.

 

Externe onafhankelijke vertrouwenspersoon

Weerstand bij de inzet van interne vertrouwenspersonen; “De rol vertrouwenspersoon doet de HR-professional er wel bij…”

Alleen externe LVV-register vertrouwenspersonen zijn echt onafhankelijk, o.a. mede door hun reglementen en bieden een waardevolle bijdrage aan de preventie en/of het oplossen van de psychosociale arbeidsbelasting. Naast de gegarandeerde onafhankelijkheid zijn de vertrouwenspersonen van 2FM ook communicatie-experts en conflictprofessionals. Naast onze actieve bijdrage en uitvoering denken wij mee en geven we gevraagd en ongevraagd advies en begeleiden we de eventuele door u aangestelde vertrouwenscontactpersonen. En door het geven van voorlichting en trainingen kunnen we de drempel verlagen en bijdragen aan preventie. Is er toch een (maatschappelijk) misstand dan ondersteunen wij de klager én de beklaagde. Bij 2FM wordt ook de beklaagde bijgestaan en is er pas sprake van een officiële melding en/of klacht wanneer de kwestie mede op basis van hoor en wederhoor goed is besproken met elkaar!

Wil je weten wat 2FM voor je kan maken om je vertrouwenswerk intern te ondersteunen? Vraag de inlogcode aan en klik op de afbeelding om de videopresentatie te kunnen bekijken.